Praha Jeruzalém

Naprostá oddanost charedim (ultraortodoxních Židů, pozn.red.) intelektuálním a duchovním činnostem proměnila Izrael nejen ve start-up národ, ale také v celosvětové duchovní centrum.

Před pár lety izraelský sochař Yigal Tumarkin prohlásil, že „když vidím charedim v černých kabátech s dětmi, které plodí, dokážu pochopit holokaust“. Cituji jeho nechvalně známá slova, abych připomněl všem Izraelcům, kteří se zajímají o toleranci a respekt, že obrovská část jejich společnosti není bez hříchů. Izraelský tisk začal znovu mluvit o charedim po neschopnosti Benjamina Netanjahu vytvořit novou vládu. Chci zde zopakovat, co jsem napsal minulý týden.

Během Druhé intifády, stejně jako v jiných těžkých časech, si mnozí sekulární Izraelci uvědomili, že jejich lid potřebuje silnou dávku ultraortodoxního a nábožensky sionistického stoicismu, aby v izraelských podmínkách přežil a prosperoval. Žádná kompletně sekularizovaná společnost by neodolala ani minutu. Naléhání věřících, že všechno má smysl je nutí vždycky vidět to pozitivní, dokonce i v těch nejtemnějších chvílích. Naprostá oddanost charedim intelektuálním a duchovním činnostem proměnila Izrael nejen ve start-up národ, ale také v celosvětové duchovní centrum.

Svět Tóry byl během šoa v procesu zničení nacisty. Někteří vědci dokonce tvrdí, že ortodoxie ve 20. století by byla pohlcena osvícenstvím, sionismem a sekulárními socialistickými židovskými hnutími, a že se vrátila na scénu kvůli šoa, které židovský náboženský svět téměř spálilo.

To by mělo donutit sekulární Izraelce uvědomit si skutečný význam „konečného řešení židovského lidu“. Charedim a náboženští sionisté zachovali ztracený ortodoxní judaismus po šoa a znovu zaplnili místa učenců Tóry, kteří zahynuli v plynových komorách.

Jak by si Izrael udržel Judsko a Samaří – své biblické srdce a obranný štít – bez charedim, kteří tvoří 30 procent celé židovské populace žijící za Zelenou linií? V Beitar Illit je celých 66 procent z 70 000 obyvatel mladších 18 let. Dokonce kdyby se tam charedim nepřestěhovali z ideologických důvodů, jejich přítomnost a demografická síla jsou dnes zásadní pro udržení těchto území pod izraelskou správou. Charedim a mnozí náboženští sionisté navštěvují dnem i nocí všechna posvátná židovská místa: hrob Ráchel, hebronskou Jeskyni patriarchů, jeruzalémskou Zeď a Josefův hrob. Na vlastní oči jsem viděl jejich početní sílu na těchto místech. A také vím, že většina obětí hebronského pogromu z roku 1929 byli charedim, ti, kteří udržovali židovskou přítomnost v tomto svatém městě po staletí.

Ti, kteří opovrhují charedim jdou obvykle ještě dál: pokračují tím, že opovrhují moderní ortodoxií, náboženskými sionisty, „osadníky“… Všemi těmi, kteří jdou v opačném směru, než kam by svět chtěl Židy vzít. Nikdy jsem nepotkal úzkoprsé a ponuré charedim, jak je média ráda zobrazují. Potkal jsem pouze pokorné a radostné lidi.

Statisíce Židů přišly po roce 1948 do Izraele ne proto, že je to liberální demokracie, ale pro, že je to úkryt a Eretz Yisrael. Učenost Tóry byla zásadní pro to, aby byla židovská tradice zachována naživu. V Izraeli je tisíce baalei tšuva neboli „navrátilců“ (k víře, pozn.red.). A to je také důsledek důležitosti ortodoxního judaismu v izraelské společnosti.

Pokud mají Židé budoucnost v Evropě, bude to jen díky přítomnosti ortodoxních Židů, kteří se odmítnout skrývat a žít v ilegalitě.

Pokud mají Židé budoucnost v Americe, bude to jen díky přítomnost ortodoxních Židů, kteří se odmítnou asimilovat.

Pravda, rozdělení na sekulární a náboženské působí v izraelské společnosti hodně napětí. Ale aby došlo k uzdravení, musí obě strany překonat rozdíly a ocenit své vlastní a jedinečné přínosy izraelskému státu. A přínos charedim pro Izrael je obrovský.

07.06.2019 15:58 Lucie Krchňáková1009Zdroj: Arutz Sheva - Israel National News

Klíčová slova

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho tedy se svými přáteli! Případně děkujeme za Vaši štědrost…
Další možnosti najdete na stránce podpořte nás.

150 Kč
350 Kč
1500 Kč
Jiná částka