Praha Jeruzalém

Minulý díl jsem ukončil pár řádky o Passfieldově bílé knize. Nedovedu dnes správně vyhodnotit, jak moc se odrazila na rozvoji jišuvu v Palestině, ale rozhodně nezastavila imigraci. Začala totiž pátá alija.

Ale než se na ni podíváme, musíme uvést ještě jednu věc. Nerad bych se časem dověděl, že jsem ignorant a že jsem v minulém díle neuvedl jednu důležitou událost, která se stala v Britském mandátu Palestina. Byla to návštěva našeho prezidenta Tomáše Garique Masaryka. Já na ni nezapomněl.

Cesta na Blízký východ v roce 1927 měla mimo jiné i vnitropolitické důvody. Masaryk se chtěl před třetí prezidentskou volbou vzdálit z Prahy.

Cestou do Palestiny měl Masaryk podobný doprovod jako při svých cestách na ostrov Capri. Součást výpravy byla dcera Alice, bývalá snoubenka Milana Rastislava Štefánika a prezidentova blízká přítelkyně markýza Giuliana Benzoni, prezidentův osobní lékař Adolf Maixner, sekretář Vladimír Kučera a komorník Josef Hůza. O Masarykovu osobní bezpečnost dbali dva policisté: vrchní inspektor Lehrer a inspektor Maršík.

Pan prezident ve společnosti rabínů – jde o výřez z větší fotografie

Přestože cesta byla soukromá, absolvoval Masaryk řadu neoficiálních politických jednání, bylo jich hodně, ale my se soustředíme na Svatou zemi. Před odjezdem do Palestiny byl v Káhiře přijat králem Fundem a potom už směřoval dál. 7. dubna 1927 pokračoval přes Suez a Kantaru East, kde byla výchozí stanice palestinských drahm přes dnešní Gazu a Tel Aviv do jeruzaléma. Zde se setkal s britských vysokým komisařem lordem Plumerem. Ve Svaté zemi absolvoval prezident klasický turistický program, během něhož navštívil nejznámější židovské, křesťanské i muslimské památky a byl přijat také zástupci všech významných náboženských skupin. Jeho zájem se ale neomezoval jen na historii: navštívil několik kibuců a setkal se se sekulárními i ortodoxními Židy pocházejícími z Československa. Zatímco v Egyptě cestoval prezident hlavně salonním železničním vozem, v Palestině, kde byly vzdálenosti kratší, využíval častěji automobil. 15. dubna odjel Masaryk s doprovodem zpět do Alexandrie, odkud následující den odplul parníkem Boulac do řeckého Pirea.

TGM v kibucu Beth Alfa

Po Svaté zemi našeho prezidenta doprovázel bývalý knihovník pražské univerzitní knihovny Hugo Bergmann, který je také autorem nejrozsáhlejší publikované vzpomínky na celou návštěvu. V židovské národní a univerzitní knihovně se Masaryk podle Bergmanna zajímal nejen o staré rukopisy, ale také o porodnost a dětskou úmrtnost židovského a arabského obyvatelstva. Tento zájem byl asi neobvyklý, ale je vysvětlován tak, že plynul ze zvláštního pojeti prezidentova ve vztahu k židovské národní domovině.

Bergman ale uvádí, že pan prezident zároveň viděl i obtíže, za nichž se děje onen pokus o vystavění židovské pospolitosti. Prostě nepřehlédnul všechny obtíže sociálního, ekonomického a politického soužití s místními Araby, jejichž národní vědomi v Palestině a v zemích sousedních neustále sílilo. Dle tohoto muže náš prezident Masaryk viděl rizika arabského postavení už v této době, kdy si jej jišuv a jeho představitelé nechtěli uvědomit i když vše zcela jistě vnímali.

Své dojmy ze Svaté země pak Masaryk po návratu domů shrnul v rozmluvě s redaktorem Prager Tagblattu a byla to skeptická slova. Obdivoval úspěchy jišuvu i jednotlivých židů, nadchly ho výsledky jejich práce, nasazení a to, že si dokáží díky velké solidaritě sehnat potřebné prostředky. Problém ale viděl v demografii – nevěřil, že početně mohou židé získat převahu. To ho vedlo k závěru, že celý projekt sionismu je a ještě bude velmi obtížný. Následně se stalo něco, co jsem ještě před pár dny nevěděl.

Dne 4. června 1929 byli prezidentem Republiky československé oceněni tito lidé z britské mandátní Palestiny:
 – EL HUSSEINI, Muhammad Amin Hadj – velký muftí
 – EL NASHASHIBI, Ragheb Bey – starosta Jeruzaléma – fotografie viz níže
 – EL SAID, Assam Bey – starosta Jaffy – všichni obdrželi řád Bílého lva.

Ve stejný den kdy jej obdrželi ti tři arabští představitelé, jej obdrželi i:
 – David BLOCH-BLUMENFELD,starosta Tel – Avivu a potom
 – David YELLIN, což byl prezident Židovské národní gardy v Jeruzalémě, tedy jakási protiváha muftímu. Fotografie níže

A mohl jsem i něco přehlédnout. Vypadá to na jakousi paritu v tom kdo byl vybrán

Přesto je pro mě osobně velmi obtížně uchopitelné, co k tomu našeho prezidenta motivovalo. Rád bych zjistil, kdo tyto lidi navrhl a jaké byly odůvodňovací zprávy. Pracuji na tom a pokud zjistím, podělím se o tyto informace i s vámi, kteří tuto práci čtete.

A nyní zase zpátky k tématu této kapitoly

Jako pátá alija se označuje pátá vlna židovské imigrace na území Britského mandátu Palestina z Evropy a Asie v letech 1929 až 1939. Tato migrační vlna začala po událostech které jsem popsal v předchozí části a skončila s počátkem druhé světové války. Během této aliji přišlo do jišuvu více než 250 000 Židů, z toho 100 000 tvořili němečtí a rakouští Židé.

Většina imigrantů se usadila ve městech, hlavně Tel Avivu a podpořila tak městský rozvoj, avšak v rámci této aliji byla i malá skupina lidí, která se usadila v zemědělských oblastech a zakládala kibucy a mošavy. Většinou se jednalo o inteligenci (lékaře, právníky, profesory), podnikatele a řemeslníky. Židovští umělci z Německa vytvořili nový základ pro místní umění. Hudebníci např. založili Palestinský filmharmonický orchestr. Jeho zahajující koncert se uskutečnil 26. prosince 1936 v Tel Avivu a dirigoval jej Arturo Toscanini.

Arturo Toscani v roce 1936

Tato alija byla pro Izrael zásadní především z praktických důvodů: jednak vytvořila demografické předpokladdy pro úspěšný výsledek války za nezávislost v roce 1948 a jednak přivedla do země velké množství finančního kapitálu, jenž zmírnil dopad ekonomické krize, a intelektuálů, kteří se podíleli na založení univerzitn a vědeckých institutů.

Pátá alija začala imigrací malého množství lidí již v roce 1929, ale výrazných rozměrů masové imigrace dosáhla až v letech 1933 až 1935 díky rasové perzekuci Židů v nacistickém Německu. Arabské povstání v mandátná Palestině v roce 1936 imigraci částečně oslabily, ale v předvečer druhé světové války v letech 1938 až 1939 přišly do mandátu další tisíce imigrantů, z nichž část přišla ilegálně.

V tomto období význam Jeruzaléma nadále rostl. Poté, co jeho muslimská svatá místa posloužila jako záminka k útokům na židovskou populaci v celé Palestině, stále více muslimských území začalo jevit nepřiměřený zájem o dění v tomto místě.

Ale také v tomto období došlo k významnému pokroku v industrializaci Palestiny pod vedením právě Židů. Nosnou osobností pro tento proces se stal vizionář, revolucionář a velmi chytrý člověk, jménem Pinchas Rutenberg, rodiným jménem Pjotr Mojsejevič Rutenberg. Byl to prominentní inženýr a podnikatel, člen strany socialistů-revolucionářů a sionistický vůdce. Jeho život by stál za samostatný díl, ale není to mým cílem. Měl pohnutý život plný revolučních událostí na kterých se aktivně podílel, dokonce se zbraní v ruce bránil Zimní palác za bolševické revoluce.

Budova Rutenbergovy společnosti Palestine Electric Company, Ltd

V roce 1919 se Rutenberg usadil v Paříži. K propagaci plánu elektrifikace dostal finančí podporu od barona Edmonda Jamese de Rothschilda a jeho syna.

Roku 1921 odešel Rutenberg do Palestiny, kde začal s plány zavedení elektřiny v Izraeli. V roce 1923 založil společnost Palestine Electric Company, Ltd. Roku 1931 vybudoval hydroelektrárnu Naharajim na řece Jordán. Další elektrárny nechal postavit v Tel Avivu, Haifě, Tiberiasu a jiných městech.

Vynikající technicky, ale současně velmi krásná elektrárna v Naharajim. Dnes leží v troskách, na konci války o nezávislost ji naprosto stupidně zničili iráčtí vojáci, přestože v oblasti nebyl jediný žid. Pjotr Rutenberg zemřel v roce 1942 v Jeruzalémě. Jeho posledním přánim bylo, aby jeho dům a peníze byly užity k elektrifikačním účelům.

Stálý přírustek židovské populace nadále radikalizoval palestinské Araby. Jejich hlavní odpůrce Velký muftí Al Husajní nepolevoval ani na okamžik ve svém boji proti tomuto procesu. Po pogromech v roce 1929 už nikdy nedošlo ke klidnému období. Počet útoků na židy neustále rostl.

Nyní se navíc mezi palestinskými Araby šířila agitace nacistického Německa a fašistické Itálie, která byla namířena proti pokračujícímu vlivu Britského impéria na Blízkém východě. Vliv těchto nedemokratických mocností v tomto regionu posílila zejména okupace Habeše italskými vojsky v roce 1935.

Předznamenáním povstání byla rovněž činnost skupiny okolo Izz ad-Dín al-Kassáma, který do roku 1935, kdy byl zabit, prováděl útoky proti britským i židovským cílům. V dubnu 1936 v Nábulusu šest prominentních pravověrných arabských vůdců vytvořilo Vysokou arabskou komisi, s Velkým Muftím Hadžim Amímem Al-Husajním jako premiérem a spojili síly proti tomu, co považovali za projevy „britské podpory postupu sionistů v Palestině“. Významný z ideologického hlediska byl muftího „studijní“ pobyt v Saúdské Arábii roku 1930, kde se setkal s řadou význačných tehdejších zejména arabských vůdců a duchovních představitelů.

Požadavkem výboru bylo okamžité zastavení židovské imigrace a prodeje půdy do židovského vlastnictví a převod země opd arabskou vládu. Na podporu těchto požadavků Arabové vstoupili do generální stávky. V důsledku stávky se v mnoha ohledech rozvrátilo fungování místní ekonomiky. Například došlo k uzavření přístavu v Jaffě. Místo něj ovšem byl již v květnu 1936 otevřen nový přístav v sousedním židovském Tel Avivu. To byl pro arabské sebevědomí tvrdý úder. V roce 1906 ještě totiž Tel Aviv neexistoval a v roce 1936 to bylo čistě židovské město, které význam starobylé Jaffy potlačilo.

Vymáhání stávky ze strany arabských stoupenců povstání vedlo k černým násilnostem uvnitř arabské komunity, proti těm Arabům, kteří byli označování za kolaborující se Židy. Pod heslem boje proti kolaborantům navíc došlo k několika případům vyřizování klanových sporů mezi Araby.

První aukce pozemků – na tomto místě dnes stojí Tel Aviv

V létě 1936 se revolsta dále stupňovala. Jen mezi 20. červencem a 22. zářím bylo zabito 33 Židů a zraněno několik set. Britové usmrtili přes 100 Arabů, 33 britských vojáků padlo. Pokračovaly útoky na židovské osady, docházelo k přestřelkám se strážními jednotkami. Britové již během jara 1936 do Palestiny povolali posily z Egypta a Malty. V září 1936 se pak rozhodli pro tvrdý postup proti povstalcům a Vysoký komisař v Palestině Arthur Grenfell Wauchope vyhlásil v zemi výjímečný stav.

V historickém jádru Jaffy dokonce Britové nechali vystěhovat a posléze zbořit několik stovek domů, čímž měly být odstraněny úzké nepravidelné uličky, které pro pořádkové síly představovaly problém.

09.01.2021 06:44 Jaromír Vykoukal236Zdroj: Redakce Israel.cz

Klíčová slova

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho tedy se svými přáteli! Případně děkujeme za Vaši štědrost…
Další možnosti najdete na stránce podpořte nás.

150 Kč
350 Kč
1500 Kč
Jiná částka