Dodržování tradic smutku připadá letos mnoha Izraelcům velmi příhodné.

Od: All Israel News 27. července 2023
V době, kdy izraelský národ od středečního večera do čtvrtečního večera dodržuje slavnostní připomínku Tiša b’Av – kdy si Židé připomínají zničení prvního a druhého chrámu – vidí mnoho sekulárních Izraelců jiný důvod k dodržování tradičního půstu – národní krizi soudních reforem.
Náboženští Židé se tradičně postí od západu slunce do západu slunce na památku zničení obou chrámů devátý den hebrejského měsíce av.
Letos přijetí zákona o normě rozumnosti šestého dne měsíce av přimělo i mnoho sekulárních Židů, aby přijali alespoň některé tradice spojené se slavnostním dnem Tiša b’av.
Netradiční půst letos iniciovala Mirik Snir, autorka dětských knih, prostřednictvím skupiny WhatsApp.
Zveřejnila výzvu všem Izraelcům, aby se k ní připojili.
„My, různorodá skupina z různých prostředí, zveme každého Izraelce – náboženského, sekulárního, pravicového, levicového, středového – aby se na Tiša b’Av připojil k tomuto půstu a využil ho jako společný protest proti hrozícím hrozbám,“ napsala Snir.
Není jedinou Izraelkou, která vidí souvislost mezi současnou politickou krizí – zahrnující hluboké rozpory a vnitřní neshody mezi izraelským obyvatelstvem – a situací, která se odehrála těsně před zničením druhého Chrámu.
Podle rabínské židovské tradice město Jeruzalém padlo do rukou Římanů kvůli vnitřním neshodám mezi Židy ve městě.
Vůdci protestů začali o soudních reformách hovořit jako o „zničení třetího Chrámu“ ještě před tím, než byl v pondělí schválen zákon o rozumnosti. Nyní však židovští představitelé v Izraeli a ve Spojených státech ochotněji přiznávají rozkol kvůli legislativě ke dni půstu.
„Nyní nás dělí něco málo přes 24 hodin od Tiša b’Av, dne, kdy si připomínáme ztrátu naší svrchovanosti před dvěma tisíci lety v důsledku vnitřních bojů,“ řekla Julie Plattová, předsedkyně Židovské federace Severní Ameriky, během brífinku o legislativě.
Ve středu večer, po začátku svátku Tiša b’Av, se před domem poslance Likudu za Kneset Eliho Dallala v Netanji shromáždila skupina protestujících a začala číst z Knihy nářků, jak je při vzpomínkových akcích obvyklé.
Dallal, když viděl protestující, vyšel ze svého domu, aby se k nim připojil, a na oplátku se od skupiny dočkal potlesku.
Po zavraždění premiéra Jicchaka Rabina v roce 1995 se Tiša b’Av stal dnem, kdy mnoho Izraelců – sekulárních i věřících, levicových i pravicových – vede dialog o židovské jednotě.
Bývalý velvyslanec USA v Izraeli David Friedman poukázal na souvislost mezi načasováním svátku Tiša b’Av a snahou o reformu soudnictví.
„Vzhledem k nápadným paralelám mezi současnou vnitřní roztržkou v Izraeli a bojem, který před 2000 lety způsobil zničení Druhého chrámu, proč by izraelská vláda přistoupila k návrhu zákona o soudní reformě právě v předvečer svátku Tiša b’Av?“ ptá se Friedman na Twitteru.
Náboženští Židé vidí v souvislosti s Tiša b’Av vzorec špatných událostí v židovské historii.
Například vyhnání Židů z Anglie v roce 1290 se odehrálo v den půstu nebo v jeho blízkosti, zatímco vyhnání Židů ze Španělska v roce 1492 bylo dokončeno na Tiša b’Av.
V moderních izraelských dějinách byl plán Ariela Šarona na stažení Židů v roce 2005 (zejména z Gazy) uskutečněn v předvečer svátku Tiša b’Av.
Vladimír Havel
30. 7. 2023
Izaiáš 5/20-21 Bůh žehnej Izraeli!
Daniel Žingor
31. 7. 2023
To ano - amen! Tady mi ten Izaiáš, ale moc nesedí...