Tito vojáci, z nichž mnozí nemají rodinu, ke které by se mohli vrátit, bojují za překlenutí rozdílů v izraelské společnosti…
Od: Israel National New 10. října 2024, 14:37
Před pětadvaceti lety, mnohem dříve, než se této otázce začala věnovat tak kontroverzní pozornost jako dnes, vznikl koncept specializovaného programu na podporu integrace haredim (přísně ortodoxních) vojáků do IDF se základním pochopením, že široká vojenská služba haredim vojáků je rozhodující pro úspěšnou aklimatizaci haredim komunity v rámci širší izraelské společnosti. Mnozí prohlašovali, že tento program nebude nikdy úspěšný
Dnes se Netzah Yehuda, známý také pod názvem Nahal Haredim, může pochlubit více než 3 000 aktivními příslušníky IDF a více než 21 000 veterány, kteří programem prošli.
Tento program hrdě dokazuje, že zařazení haredim do bojových a podpůrných rolí může existovat a vzkvétat ruku v ruce s normami a hodnotami haredim komunity a že haredim voják nemusí dělat kompromisy v životním stylu Tóry, aby mohl sloužit své zemi.
K dlouhodobým důsledkům 7. října patří nepochybné uznání, že Izrael potřebuje silnou armádu, aby zajistil svou budoucí bezpečnost. S tímto poznáním přišlo i pochopení, že armáda bude potřebovat zdroje ze všech vrstev našeho obyvatelstva – včetně významného zastoupení haredim komunity.
„I když se Netzah Yehudah soustředí na vojenskou službu, naším celkovým cílem je poskytnout našim vojákům praktické, profesní, emocionální a duchovní nástroje k začlenění do širší izraelské společnosti,“ vysvětluje generální ředitel Yossi Levy. „Neexistuje lepší platforma, která by jim poskytla tento pocit motivace, cíle a smyslu než služba v armádě, a zároveň přispěla k většímu dobru v době, kdy to Izrael a židovský svět potřebují nejvíce.“
Pojem „osamělý voják“ neboli Chayal Boded je dobře známý jako odkaz na ty mladé lidi, kteří opustí svůj domov, obvykle v zahraničí, a rozhodnou se sloužit v IDF.
V případě světa haredim jsou tito vojáci nuceni opustit své domovy. Jejich „osamělost“ není důsledkem geografické vzdálenosti od rodin, ale odcizení od rodičů v důsledku jejich rozhodnutí vstoupit do izraelské armády.
Ředitel služeb pro osamělé vojáky ve společnosti Netzah Yehuda Shapiro nastínil neblahé důsledky této tragické skutečnosti: „Zpočátku se mnoho haredim vojáků na dovolené ocitlo bez střechy nad hlavou, bez přístupu k výživnému jídlu a trpělo intenzivními depresemi a psychickými problémy.
Organizace Netzah Jehuda se s touto výzvou vypořádala vytvořením revolučního a dynamického programu pro osamělé vojáky.
Cílem programu Osamělý voják je zajistit, aby tito vojáci dostali prostředky, které potřebují k tomu, aby se jim v rámci armádních služeb dařilo, ale také aby věděli, že je jejich hrdinské rozhodnutí sloužit nezbaví možnosti zůstat v plně podpůrném prostředí, které jim stále umožňuje dodržovat životní styl Tóry.
„Vzhledem k tomu, že mladí haredim muži v IDF čelí jedinečným sociálním, emocionálním a praktickým výzvám, naše programy začínají dlouho před skutečným nástupem do armády a zůstáváme ústřední součástí jejich životů ještě několik let po skončení jejich služby,“ vysvětluje Shapiro.
V posledních několika měsících od hrůz 7. října hráli haredim vojáci sloužící v jednotkách haredim, jako je brigáda Netzah Jehuda, četa Tomer v Givati, četa Hetz výsadkářů, četa Mishmar HaNegev letectva a četa pohraniční policie, zásadní a ústřední roli ve válce v Izraeli.
„Je tragické, že značný počet těchto vojáků padl nebo byl zraněn v boji. Víme však, že jejich oběť pomohla posílit poselství, že vojenskou službu haredim považujeme za základní hodnotu, která zajišťuje, že se haredim podílejí na utváření osudu a budoucnosti izraelské společnosti,“ vysvětluje Šapiro s těžkým hlasem.
Otázka narukování haredim a služby v IDF se stala pronikavým jablkem sváru, které dnes rozděluje velkou část izraelské společnosti, jež si uvědomuje, že země si nemůže dovolit, aby se tak velké procento národa vyhýbalo vojenské službě.
„Po většinu uplynulého roku jsem sloužil v záloze po boku kolegů vojáků všech původů Smysl pro oddanost a tragicky příliš často i pro oběť je něco, co si zaslouží, aby si ho osvojili všichni, protože pokud se máme někdy skutečně stát jedním národem s jedním srdcem, pak musí být služba v armádě součástí této vize,“ vysvětluje generální ředitel společnosti Nahal Haredi Yossi Levy.
„I když je to něco, co víme a oceňujeme již mnoho let, nikdy jsme nepovažovali nábor haredim za břemeno nebo překážku haredim způsobu života. IDF je rozsáhlá a složitá infrastruktura, v níž je ochrana zájmů životního stylu haredim obtížná. To však nemůže – a nesmí – sloužit jako důvod, proč by haredim neměli přijmout tuto národní odpovědnost. Naším cílem je již 25 let pracovat na vytvoření prostředí, ve kterém se haredim mohou cítit přijati, potvrzeni a oceněni v rámci IDF, a víme, že tato práce teprve začíná,“ vysvětluje Levy.
Zakladatelé jednotky rychle pochopili, že je nezbytné, aby haredim veteráni po ukončení vojenské služby uspěli i v civilním životě. Program Netzah Yehudah Bogrim (Veteráni) byl proto vytvořen s cílem pomoci vojákům úspěšně projít cestou k terciárnímu vzdělání a dobrému zaměstnání. Vojákům haredim z Nahalu je nabízena možnost dotované výuky, konkrétně angličtiny a matematiky, která jim otevře dveře k akademickému vzdělání. V Izraeli velká většina haredim neabsolvuje školu s úplným základním vzděláním, a proto nemají nástroje, aby se mohli ucházet o vysokoškolské tituly.
Levy dále vysvětluje: „ Cílem je umožnit těmto mladým mužům, kteří již tolik obětovali díky své statečnosti a odolnosti, jež se projevily při službě v armádě, program, který by překlenul velkou propast mezi tím, kde byli před službou, a pozoruhodným potenciálem, který mají po odchodu z armády.“
Dopadem tohoto programu bylo překlopení 75% míry předčasného ukončení studia u veteránů Haredim, kteří dokončili maturitu, na 100% míru úspěšnosti. To má dopad i na budoucnost izraelské ekonomiky, kde budeme svědky větší integrace haredim do pracovního trhu.
Nyní, více než kdy jindy, kdy se válka šíří na severní frontu a národ se zmítá pod břemenem intenzivní povinné vojenské služby, buduje Nahal Hareidi mosty naděje a připravuje půdu pro dialog a jednotu v izraelské společnosti.
Petr Moravec
11. 10. 2024
Jak se ukazuje, všechno zlé je i k něčemu dobré. Kéž by tento trend zakotvil a vytrval, protože jinak je otázka ultra-ortodox.židů v Izraeli velmi vážný problém.