Praha Jeruzalém

Oficiální íránská média potvrdila, že nejvyšší vůdce byl zlikvidován při společném útoku USA a Izraele. Byl vyhlášen 40denní smutek.

Od: Israel National News 1. března 2026, 3:55

Oficiální íránská média v neděli ráno potvrdila, že nejvyšší vůdce země Alí Chameneí byl zlikvidován při společném útoku USA a Izraele.

Zprávy uvádějí, že „Chameneí byl zavražděn ve své kanceláři v sobotu ráno“.

Kromě toho bylo po smrti nejvyššího vůdce vyhlášeno 40denní smutek.

Íránská tisková agentura Nour News následně potvrdila, že při útocích byli zabiti také Chameneího hlavní poradce Alí Šamchání a velitel Islámské revoluční gardy Mohammad Pakpour.

Zpravodajská agentura Tasnim uvedla, že íránský prezident Masoud Pezeshkian, předseda Nejvyššího soudu Gholam-Hossein Mohseni-Eje’i a člen Rady strážců budou vést Írán během přechodného období po Chameneího smrti.

Dříve americký prezident Donald Trump potvrdil, že Chameneí byl při útocích na Írán zabit.

„Nebyl schopen uniknout našim zpravodajským a vysoce sofistikovaným sledovacím systémům a díky úzké spolupráci s Izraelem nemohl on ani ostatní vůdci, kteří byli zabiti spolu s ním, nic dělat,“ napsal Trump v příspěvku na Truth Social.

Americké zdroje v sobotu večer sdělily agentuře Reuters, že Izrael a Spojené státy načasovaly svůj útok na Írán tak, aby se shodoval se schůzkou Chameneího s vysokými poradci.

Chameneí byl eliminován spolu s dalšími vysokými íránskými představiteli, včetně Aliho Shamkhaniho, bývalého tajemníka Íránské rady národní bezpečnosti, a Mohammada Pakpoura, velitele Islámské revoluční gardy.

Dva íránské zdroje sdělily agentuře Reuters, že Chameneí se v sobotu krátce před začátkem útoků setkal se Šamkhanim a tajemníkem Nejvyšší rady národní bezpečnosti Alím Laridžáním na bezpečném místě.

Jeden americký zdroj uvedl, že Chameneí měl původně v sobotu večer uspořádat schůzku v Teheránu. Izraelská rozvědka však v sobotu ráno zjistila, že se schůzka koná, a proto byly útoky přesunuty na dřívější termín, uvedly zdroje.

01.03.2026 05:13 Daniel Žingor168Zdroj: Arutz Sheva - Israel National News

Klíčová slova

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho tedy se svými přáteli! Případně děkujeme za Vaši štědrost…
Další možnosti najdete na stránce podpořte nás.

150 Kč
350 Kč
1500 Kč
Jiná částka

7 komentářů

  1. Jaromír Vykoukal

    2. 3. 2026

    Odpovědět

    Myslím si, že Írán si udrží jak své politické zřízení tak i ambice v oblasti jaderného a raketového vyzbrojování. Jen leteckými údery se země s více než 90 miliony lidí nedá donutit k vysloveně zásadní změně. Navíc si myslím, že náhradníci co by mohli zemi vést jsou ještě horší než ti co jsou mrtví. A rád bych aby se vzalo potaz, kde se vůbec silou za posleních 30 let podařilo něco změnit - Sýrie, Lybie, Afganistan. Mě osobně třeba Saudové připadají stejně fundamentální jako ajatolláhové, jen se tváří, že západ a Izrael jsou ochotni tolerovat. Takže upřímně - nic moc si toho od probíhající války neslibuji.

    • Daniel Žingor

      2. 3. 2026

      Odpovědět

      To jsou myslím klíčové otázky... Saudové, Katar, Sýrie, Turecko, jako mírotvůrci a garanti míru... ještě k tomu připojíme Rusko a bude ten obrázek kompeltní... Jak daleko se dostanou k Izraeli? Co bude po Trumpovi? Co, nebo kdo, vyplní ten prostor v Íránu? Jedna věc je asi jasná - bezprostřední ohrožení Izraele/Blízkého východu/světa íránskou teroristickou osou bude výrazně oslabeno, když ne eliminováno. Na jak dlouho? Myslím, že to asi ani nemůže být tou otázkou na dnes - jedná se o bezprostřední hrozbu, kterou bylo nutné odvrátit teď hned a nefilozofovat moc dál. Že to bude mít dopady a konsekvence je jasné...

      • Andrija Buličič

        3. 3. 2026

        Odpovědět

        I po posledním bombardování jaderných zařízení bylo řečeno že hrozba byla eliminována, Trump dokonce navzdory odborníkům tvrdil, že iránský jaderný program byl zcela zničen. A po pár měsících je najednou zcela zničený jaderný program existenční hrozbou. Myslím že šance na dobrý konec tohoto jsou mizivé, bombardování samotné lidem trpícím v iránských vězeních nepomůže, jak psal Jaromír režim to nijak výrazně změnit nemusí a pokud skutečně padne, tak vzhledem k rozdělené společnosti v Iránu je pravděpodobnější Irácká cesta, což by eliminaci světového terorismu neznamenalo, spíše naopak.

        • Daniel Žingor

          3. 3. 2026

          Odpovědět

          No s tím já bych s části snad i souhlasil a v té druhé půlce mám otazníky... Nevíme přesně, jak to bude pokračovat a kudy se to bude ubírat - souhlas. Zničení jaderného programu a jeho potenciálu do budoucna - asi nesouhlas - souhlas v tom, co Trump tvrdil, nesouhlas v tom, že íránský jaderný/raketový/teroristický program byl dlouhodobé i přímé akutní nebezpečí pro Izrael a Netanjahu a Trump usoudili, že toto nebezpečí přesahuje riziko toho, kam se to může ubírat po jejich zásahu. Nejsem v jejich pantoflích, nemám jejich informace, ale s tím, co vím, bych s nimi souhlasil. Asi bych si zapolemizoval i trpícím lidem Íránu - to je jen jedna půlka pravdy - ta druhá je, že každý národ má vládu (nese si za ni zodpovědnost), jakou si zaslouží - to se týká stejně tak Íránu, jako nás, Ruska, USA či Izraele - tedy myšlenka "osvobození nevinných" XYZ (dosaď si kohokoli) je vždycky velmi ošajtlich, pokud se ten národ nechce osvobodit sám. No a nakonec to nejzásadnější - není možné dojít k trvalému míru kdekoli, pokud není jednáno s nenávistnou ideologií, která daný teroristický/diktátorský režim živí (bylo to tak s nacismem, komunismem...). No a tady je to to, na čem jsme se v některé s diskusí shodli s Jaromírem - je Saudská Arábie lepší? Je Katar lepší? Bude snad Turecko tím mírotvorcem? Velmi pravděpodobně ne. Jen nejsou tak přímou a bezprostřední hrozbou, jako právě v tento okamžik Írán.

          • Andrija Buličič

            3. 3. 2026

            Odpovědět

            Otazníky máme samozřejmě všichni, nejsme vševědoucí, jen těch precedensů kam akce tohoto typu vedou už je celkem dost. S tím utrpením je to celkem cynické tvrzení, v demokracii snad, ale v takovýchto režimech si lidé za své utrpení vážně mohou sami? Jinak s myšlenkou "osvobození nevinných" v komentáři právě polemizuji, jelikož bývá častým argumentem nejen křesťanů k ospravedlnění útoku.

          • Daniel Žingor

            4. 3. 2026

            Odpovědět

            Ano - precedentů je dost - proč by to rovna teď mělo být jinak - souhlas... Pro Izrael to ovšem není otázka precedentů válek jiných států, ale otázka jejich existence a v tomto ohledu se pramálo zajímá o to, kdo, kdy a jaké precedenty vytvořil, a proč by to právě je a právě v tomto klíčovém okamžiku, mělo nějak řídit a zrovna oni a teď by měli "platit" za předchozí blbosti někoho jiného. To následné tvrzení nemá s cynismem vůbec co dělat. Je to o tom, že ať se to v minulosti týkalo jakéhokoli, jakkoli zvráceného režimu a tento režim měl své krvavé oběti, odpovědnost za to neleží nikde jinde, než na státu/národu, kde tento zvrácený režim vznikl: Německo a nikdo jiný bylo zodpovědné za národní socialismus, který se tam dostal k moci. Nebylo to tak, že za to, že jsme my u nás implementovali reálný socialismus mohlo či může Rusko/SSSR - nikoli je to naše vlastní selhání a naše vlastní odpovědnost. Totéž platí o Rusku, "Palestině", Íránu... Naopak to, co může velmi nepravdivě a velmi nebezpečně někdy vyplývat z nevyřčeného obrazu, že tyranské státy jsou plné nevinných obětí (a ony reálně jsou), které čekají na vysvobození (což tak vůbec být nemusí) a jen jakmile padne ten zlý režim, tak ony samy zajistí nápravu a obrat k dobrému. Pokud tam není hluboké vědomí a poznání zodpovědnosti a spoluzodpovědnosti za to konané zlo, které se jejich jménem v jejich národě dělo, potom k žádné nápravě a obratu k dobrému nedojde. Naopak. A jsme toho svědky všude po světě.

  2. Petr Moravec

    1. 3. 2026

    Odpovědět

    To je ten rozdíl mezi americkou a izraelskou rozvědkou...USA pózuje loděmi, 90% práce odvádí Izrael, jak zpravodajsky, tak vzdušnými údery. Ale i tak díkybohu za to. Za Kamaly by k přistoupení k útoku nikdy nedošlo, naopak by USA házelo Izraeli klacky pod nohy a vyzrazovalo tajné plány, jak se to dělo za Bidena.

Přidání komentáře

Váš email nebude zveřejněn.
Abychom zabránili spamu, musí být Váš první komentář schválen. Mějte prosím strpení.

O profilový obrázek se stará Gravatar.