Praha Jeruzalém

Kaveh Afrasiabi, autor více než desítky komentářů v New York Times, byl zatčen a obviněn z jednání ve prospěch íránské vlády.

Autor: Ira Stoll, The Algemeiner, 20. ledna 2021

The New York Times publikovaly více než tucet komentářů a dopisů redaktora Kaveha Afrasiabiho. V roce 2018 ho Times představily jako komentátora a „bývalého poradce při dojednávání íránské jaderné dohody“. V roce 2012 potom za „bývalého profesora politologie na teheránské univerzitě a bývalého poradce při dojednávání íránské jaderné dohody“.

Tento týden byl Afrasiabi zatčen a obviněn z jednání jako neregistrovaný zahraniční agent íránské vlády.

Tisková zpráva ministerstva spravedlnosti, která oznámila otevření trestního případu, uvádí: „Od roku 2007 do současnosti byl Afrasiabi tajně zaměstnán iránskou vládou a placen íránskými diplomaty přidělenými ke stálé misi Íránské islámské republiky při OSN v New Yorku (IMUN). Afrasiabimu bylo od roku 2007 šeky vyplaceno přibližně 265 000 USD a to z oficiálních bankovních účtů IMUN a minimálně od roku 2011 byl prostřednictvím IMUN zdravotně pojištěn a požíval výhod jako jají zaměstnanec.“

Podle trestního oznámení a čestného prohlášení podaného u federálního soudu se Afrasiabi narodil v Íránu v roce 1957 a do USA vstoupil v roce 1973. V trestním oznámení se uvádí, že jednotlivé části jeho komentářů byly napsány „podle pokynů a pod kontrolou“ íránské vlády. Trestní oznámení dále uvádí, že Afrasiabi posílal e-maily zaměstnancům Kongresu s hypertextovými odkazy na jeho komentáře v New York Times.

Dále „Afrasiabi v tomto článku tvrdil, že sankce USA vůči Íránu působily jako hlavní kámen úrazu při jednáních o jaderné dohodě, protože údajně íránští vyjednavači potřebovali dojednat konkrétní kompromis mezi ústupky a uznáním íránského práva na legitimní (jaderné) obohacování.“

 

V trestním oznámení se uvádí, že dne 14. listopadu 2012 poslal Afrasiabi poradci na íránské misi v OSN e-mail a stěžoval si v něm, že „je US vláda v rukou sionistů, takže se soustředí na to, jak se co nejlépe bránit.“

Dále se tam se také uvádí, že Afrasiabi pomohl íránskému ministru zahraničí s návrhem článku, který byl nakonec v The New York Times zveřejněn v dubnu 2015. V e-mailu z července 2020 zaslaném ministrovi zahraničí Afrasiabi uvádí „stovky článků publikovaných v mezinárodních novinách a akademických časopisech,“ a zdůreznil, že „bez (jejich) podpory by nic z toho nebylo možné.“

Možná kdyby byl Afrasiabi ohledně svých napojení na íránskou vládu otevřenější, publikovaly by ho The New York Times ještě častěji. Íránský ministr zahraničí Javad Zarif tady totiž v letech 2003 až 2017 vydal své komentáře v nejméně sedmi vydáních Timesů, z toho čtyři v letech 2015 až 2017, což vyvolalo ironické spekulace, že redaktoři Timesů udělili íránskému diplomatovi status „komentátora“.

Jednání v případu je údajně naplánováno na tento pátek. Podle tiskové zprávy Afrasiabi v úterý při svém krátkém soudním vystoupení nevznesl žádné námitky.

 

21. 01. 2021 06:45 147 Daniel Žingor Zdroj: United with Israel

Klíčová slova

Buďte v obraze

Přihlaste se k zasíláni novinek emailem