Praha Jeruzalém

„Média okamžitě převzala arabský narativ o událostech toho dne,“ řekl aktivista Ari Kaniel. „Proč se nikdo neptá, co přimělo ortodoxní Židy ve svatý den házet kameny, tedy něco, co je, pokud nejde o sebeobranu, zakázáno?“.

Autor: Sheri Oz, exkluzivně pro United with Israel, 3. října 2021

Zprávy v hebrejštině i angličtině, v Izraeli i v zahraničí, informují o „krutém násilí izraelských osadníků“ proti palestinské vesnici al-Mufaqara v Jižním Hebronu minulé úterý (28. září), během židovského svátku Simchat Tóra. Mezi zraněnými byl i tříletý palestinský chlapec, kterého zasáhl kámen, jenž proletěl oknem jeho ložnice. Jeho stav je ve středně těžkém stavu v lékařském centru Soroka v Beerševě.

Zprávy ve zpravodajství si vzájemně odporují, ale zdá se, že se shodují v tom, že kameny po sobě házeli Židé a Arabové, přičemž útok vyvolali izraelští osadníci z nedalekých židovských obcí Avigajil a Havat Maon. Některé násilnosti se odehrály na kopcích mimo arabskou vesnici a některé uvnitř, přičemž došlo ke zranění Židů i Arabů a k poškození aut a domů. IDF podle zpráv rozehnala dav slzným plynem a omračujícími granáty.

Ačkoli tyto články doprovází videozáznamy a fotografie, žádný z nich neobsahuje tento videozáznam – ukazuje desítky palestinských Arabů, kteří se pohybují po kopcích směrem k Havat Maonu. Několik z nich odpaluje velké kameny pomocí praků.

Video je připisováno skupině aktivistů v čele s Arim Kanielem, který o událostech hovořil s organizací United with Israel.

„Incident na Simchat Tóru měl dvě části, k první došlo, když byla skupina obyvatel Avigajilu na výletě mezi jejich výspou a Havat Maon. Z al-Mufaqary vyšla velká skupina arabských mužů, kteří na ně zaútočili kameny a klacky. Místo toho, aby se ve strachu rozutekli, vzali tito neozbrojení Židé kameny a zahnali Araby zpět do jejich vesnice.“

Kaniel tvrdí, že Židé je dokázali zahnat zpět, protože Arabové nejsou zvyklí, aby se Židé bránili. Osadníci pokračovali v boji v samotné vesnici, dokud nepřišla IDF. Tehdy armáda podle Kaniela použila slzný plyn, aby nepřátelství přerušila. „Při tomto incidentu byli tři Židé vážně zraněni a asi deset lehce,“ řekl.

„Asi hodinu po tomto prvním incidentu se v kopcích shromáždilo několik desítek Arabů, kteří se připravovali na útok na Havat Maon. Při zvuku jejich přibližování se (židovští) dobrovolníci vydali ven s fotoaparáty, aby to zdokumentovali.“

Kaniel uvedl, že IDF v tomto okamžiku dorazila velmi rychle, dříve než Arabové stačili vstoupit do vesnice. Žádný z Arabů na videu nebyl zatčen, přestože jsou jasně vidět jejich tváře. Židé byli zatčeni za svůj podíl na prvním incidentu.

„Z prvního incidentu neexistuje žádný záznam, protože jako ortodoxní Židé si s sebou na túru nevzali kamery – o svátcích a šabatu vytahují kamery, až když už se něco začne dít.“

Vzhledem k tomu, že Izrael stále žije ve válečných podmínkách, kdy se kamery staly válečnou zbraní, a vzhledem k tomu, že pikuach nefeš (záchrana životů) má v judaismu nejvyšší význam, rabíni povolili Židům v Judeji a Samaří používat o šabatu a svátcích kamery (které jsou jinak zakázané), aby poskytli IDF tváře útočících Arabů a vyvrátili obvinění, která se šíří o židovském podněcování nepřátelství,řekl Josef Hartuv v rozhovoru pro United with Israel.

Stejně tak je házení kamenů ve sváteční dny povoleno pouze v sebeobraně.

„Arabský narativ o událostech toho dne byl okamžitě převzat médii,“ řekl Kaniel. „Proč se nikdo neptá, co ortodoxní Židy přimělo házet kameny ve svatý den, tedy něco, co je zakázáno, ledaže by šlo o sebeobranu?“ dodal.

Oficiální vyšetřování stále probíhá.

04.10.2021 06:29 Daniel Žingor193Zdroj: United with Israel