Evropané nemají stejně podnikavé myšlení jako Američané a pokud jde o izraelské high tech technologie, je EU mnohem váhavějším hráčem.
Autor: Yakir Benzion, United With Israel, 26. ledna 202
Pokud jde o investice do izraelských high tech technologií a pohled na úspěšné izraelské startup společnosti mimo židovský stát, každý ví, že je hlavním hybatelem Amerika, zatímco Evropská unie zaostává, uvedly ve své článku The Jerusalem Post.
„Pojďme udělat malý myšlenkový experiment. Pokud vás požádám, abyste jmenovali nějaký velký izraelský úspěch na americkém trhu, co vás napadne?“ zeptal se Ido Alon, ředitel strategie a změn v izraelské kanceláři evropského mezinárodního účetního gigantu KPMG, uvedly Post. „Asi jedna z obrovských akvizic společnosti, které byly v poslední době realizovány, nebo nějaké velké IPO. Je tady spousta příkladů.“
„A co když vás požádám, abyste přemýšleli o izraelském úspěchu v Evropské unii? Většinu nenapadne nic,“ uvedl Alon tento týden na online workshopu financovaném Evropskou komisí, který hledal způsoby, jak posílit obchodní vztahy mezi EU a Izraelem.
EU je obrovským trhem s 500 miliony občanů a vzkvétajícím obchodním vztahem s Izraelem, který z Izraele impotuje za přibližně 40 miliard eur a na oplátku vyváží zboží ve výši 20 miliard eur, ale v izraelských špičkových technologiích EU příliš nepůsobí. Na burze NASDAQ je 79 izraelských společností, ale na evropských burzách je jich jen velmi málo, uvedly Post.
Alon vypracoval zprávu, ve které doporučil, jak by Evropa mohla posílit svoji roli a stát se v Izraeli větším hráčem, a poukázal na tři kroky: investice, informace a přítomnost na místě.
Řekl, že zatímco 230 amerických společností investovalo do zřízení výzkumných a vývojových center v Izraeli, tak evropských korporací pouze asi 50 a dodal, že „by z partnerství s izraelskými firmami mohly těžit stovky evropských nadnárodních společností.“
Vzhledem k tomu, že orgán EU pro obchod a investice je difinován mnoha různými odvětvími, Alon navrhl, aby si Evropané vybudovali jednotnou online platformu, kde by mohly podniky z EU získat přístup ke všem informacím o izraelských společnostech. Evropané by také měli investovat do zvyšování povědomí o izraelských úspěších startupů v Evropě.
Řekl, že, pokud chtějí Evropané obchodovat s izraelskými malými a středními podniky, potřebují lidi přímo na místě, aby mohli využít místní izraelské „zvědy“, kteří mohou navrhnout vznik různých druhů firem a najít smysluplnou spolupráci.
„Stejně jako u jiných strategických plánů i tady existuje možnost neúspěchu a abychom mohli změnit běh věcí mezi Evropou a Izraelem, musíme do těchto programů zapojit spoustu lidí, uvedl podle Post Alon. „Proto se teď zaměřujeme na získání několika rychlých případů, které rychle vytvoří potřebnou dynamiku. Začneme tedy odsud.“