Praha Jeruzalém

Když žijete v Izraeli, zvyknete si na to, že na každém kroku vidíte biblická místa, a začnete to považovat za samozřejmost. Některá jsou dobře známá, jiná méně.

Autor: Nosson Shulman, licencovaný průvodce, 27. dubna 2023

„Když se Adonizedek, král jeruzalémský, doslechl, že Jozue dobyl Hai a zcela jej zničil, stejně jako učinil Jerichu a jeho králi … a Hai, a … obyvatelé Gibeonu uzavřeli s Izraelem mír … Adonisedech, král jeruzalémský, poslal k Hohamovi, králi chebronskému, a k Piramovi, králi jarmutskému, a k Jafiovi, králi lachišskému, a k Debirovi, králi eglonskému, se slovy: Pojďte ke mně a pomozte mi, a porazíme Gibeon, neboť uzavřel mír s Jozuem a syny Izraele.“ (Jozue 10, 1-4)

Jedno z nejpůsobivějších izraelských biblických míst hluboko pod radarem se nachází jen 15 minut chůze od mého domova. Mám na mysli Jarmut (Tel Jarmut), který je v Bibli zmíněn sedmkrát. Jeho pozůstatky patří k nejstarším na světě a panoramatický výhled za jasného dne poskytuje pohled na velkou část Izraele, který zahrnuje Tel Aviv, Ašdod a Středozemní moře na jedné straně a Judské hory (v okolí Jeruzaléma) na straně druhé. Pojďme společně prozkoumat toto úžasné starobylé město.

Když sem přivedu své turisty, máme téměř vždy místo jen pro sebe. Město bylo poprvé založeno na počátku doby bronzové (asi 3050 př. n. l. – 2400 př. n. l.) ranými Kanaánci, tedy v době, kdy se v Izraeli začala objevovat první městská města s hradbami. Ačkoli většina měst z té doby (i když byla organizovaná) byla málokdy velká, toto město bylo výjimkou. Mělo rozlohu asi 40 akrů (pro srovnání: Jeruzalém v době krále Davida, o více než tisíc let později, měl rozlohu jen asi 15 akrů). Samotný palác měl rozlohu neuvěřitelných 1,5 akru, což bylo v té době nevídané.

Městské hradby byly mohutné (Řekové nazývali masivní kameny, z nichž se stavba skládala, „kyklopskými kameny“, protože byly tak velké, že něco takového mohl postavit jen někdo se silou kyklopa). Vzhledem k výškovému rozdílu mezi palácem a okolním terénem, který byl mnohem nižší, byla vybudována řada důmyslných plošin vedoucích z úrovně terénu k městské bráně. Šířka cesty, která tam vedla, byla 38,5 metru (stejně široká jako dnešní víceproudá dálnice). Brána je dodnes pozoruhodně zachovalá.

Kolem roku 2400 př. n. l. byla většina urbanizovaných kanaánských měst opuštěna (dodnes není jasný důvod, i když existuje několik teorií). Hospodářství se zhroutilo a lidé se vrátili k venkovskému, kočovnému způsobu života. Jarmut nebyl výjimkou.

Následujících 1000 let leželo město víceméně v troskách (snad s lehkým osídlením). V pozdějším kanaánském období (nedlouho předtím, než Jozue přivedl děti Izraele zpět do Izraele) bylo město znovu založeno. Ačkoli se zdá, že město vzkvétalo (byly zde nalezeny keramické střepy ze vzdálených míst, což naznačuje, že se zabývalo obchodem), bylo mnohem menší a omezené na Akropoli. Dolní část města včetně paláce nebyla znovu osídlena, což je jeden z důvodů, proč jsou její pozůstatky stále ve skvělém stavu; nikdo na nich nestavěl. Právě město z tohoto období je poprvé zmíněno v Bibli.

Město (stejně jako většina velkých kanaánských měst) mělo svého krále. Poté, co Jozue úspěšně dobyl Jericho a Aj, uzavřelo mocné město Gibeon spojenectví se syny Izraele. Pět kanaánských králů zaútočilo na Gibeon. vyslalo vzkaz, že uzavírání míru se syny Izraele není v jejich nejlepším zájmu. Když zaútočili, Jozue se cítil vázán svou přísahou a přišel jim na pomoc. Když ho vojska pěti králů spatřila přicházet, Bůh vnesl do jejich srdcí paniku a byli poraženi, přičemž ti, kteří přežili, utekli cestou „výstupu na Bét-horón“. Když začali sestupovat z Bét-Hóronu, seslal Bůh krupobití, které většinu zbývajících vojáků dorazilo (Jozue 10).

Podle židovských pramenů byly tyto skutečné kroupy pozůstatkem po pohromě krupobitím v Egyptě. Když Mojžíš požádal Boha, aby pohromu zastavil (viz Ex 9,33), zbylé kroupy byly zachráněny. Po smrti většiny kanaánských vojáků utíkal zbytek údolím Ajalon na západ a slunce rychle zapadalo (podle židovských pramenů byl pátek večer, a tedy téměř šabat). Aby se Jozue postaral o práci před západem slunce, modlil se k Bohu, aby se slunce zastavilo (což se stalo) a nezapadlo, dokud nebyli nepřátelé zničeni a válka neskončila.

Jarmutský král byl spolu s dalšími čtyřmi králi nalezen ukrytý v jeskyni. Jozue nařídil, aby je k němu přivedli, a pak je osobně zabil (viz Jozue 10).

Dobyté město Jarmut bylo dáno Judovu kmeni (viz Jozue 15,35). V roce 422 př. n. l. (někteří historikové uvádějí rok 586 př. n. l.) byl Jeruzalém zničen, jeho obyvatelé vyhnáni a judská města včetně Jarmutu zpustla. Asi o 50 let později, za Ezdráše a Nehemjáše, Peršané (kteří tehdy ovládali Izrael) povolili židovskému lidu návrat do vlasti. Jedním z přesídlených měst byl Jarmut (viz Nehemiáš 11,29).

Město existovalo až do byzantského období (asi 4. století n. l.), kdy bylo opuštěno. Město nebylo nikdy obnoveno, ale zajímavé biblické ruiny můžete navštívit a pokochat se jimi při své příští návštěvě Izraele!

Nosson Shulman je licencovaný průvodce a organizátor zájezdů v Izraeli, který se specializuje na historii, Tanach (Bibli) a dobrodružné zájezdy.

30.04.2023 06:28 Daniel Žingor102Zdroj: United with Israel

Klíčová slova

Přidání komentáře

Váš email nebude zveřejněn.
Abychom zabránili spamu, musí být Váš první komentář schválen. Mějte prosím strpení.

O profilový obrázek se stará Gravatar.