Praha Jeruzalém

Chazor byl nejmocnějším kanaánským městským státem v době, kdy Jozue dobyl Svatou zemi.

Autor: Nosson Shulman, licencovaný průvodce, 27. dubna 2022

„Jozue… dobyl Chazor a jeho krále zasáhl mečem… Chazor… Vůdce všech těch království. (Pouze) Chazor spálil ohněm… Všechny ostatní… Izrael nespálil.“ (Jozue 11: 10-13)

 

„Král Šalomoun (znovu) postavil …. Chazor.“ (1 Královská 9:15)

Biblický Hazor je jednou z nejvýznamnějších archeologických lokalit v Izraeli. Odehrála se zde řada epických biblických událostí a v roce 2005 ji dokonce UNESCO zařadilo na seznam světového dědictví. Takový poklad světové úrovně jistě musí být v části itinerářů „to musíte vidět“, že?

Šokující pravdou je, že jen málo turistů (a to i veteránů, kteří jsou biblicky vzdělaní) o něm nikdy ani neslyšelo. Navzdory svým rozsáhlým znalostem o Hazoru jsem zde provázel pouze dvakrát, v obou případech turisty, kteří každoročně navštěvují Izrael, a to jen proto, že jsem jim to doporučil. Při první návštěvě mé turistce stékaly po tvářích slzy, když si uvědomila, že doslova stojí na místě, kde Bůh vedl svůj lid do bitvy.

Když lidé v Bibli čtou o „zemi Kanaán“, představují si velké království zahrnující většinu dnešního Izraele, ale ve skutečnosti se Kanaán skládal z městských států s vlastními králi, kteří spolu často válčili.

Podle Bible byl nejmocnějším kanaánským městským státem Hazor. Ve skutečnosti vykopávky ukázaly, že Hazor byl největším tel (archeologickým nalezištěm) v Izraeli o rozloze 820 dunamů (neboli více než 200 akrů). Pro představu, Davidův Jeruzalém měl rozlohu pouhých 61 dunamů (15 akrů).

Dopisy Al Armana (řada starověkých dopisů psaných mezi faraonem a dalšími králi) byly objeveny v roce 1887 egyptským rolníkem. Tyto dopisy potvrzují biblickou zprávu o tom, že Chazor byl nejmocnějším kenaanským městským státem.

Egypt ovládal kanaánskou zemi (ve stejné době byli zotročeni Hebrejci) a místní králové byli faraónovými tributy. Kdykoli si mocní králové říší, jako byl faraon nebo mezopotámský král, psali, vždy se pozdravili „bratře“, což bylo znamení rovnosti . Když však kanaánští králové psali faraonovi, začínali dopis slovy: „Králi, můj pane, můj bože, mé Slunce, Slunce z nebe, u tvých nohou se sklaním sedmkrát dopředu a sedmkrát dozadu…“.

Pouze jeden kanaánský král se odvážil oslovit faraona „bratře“: Mocný chazorský král.

Kromě toho je Hazor jediným městem v celé Levantě (tj. v dnešních zemích Libanon, Sýrie, Izrael, Jordánsko a jižní Turecko), o němž se zmiňují slavné mariovské archivy z Mezopotámie.

Král Jabin a pád Hazoru

Na Boží příkaz přivede Jozue židovský národ do Izraele tím, že překročí řeku Jordán. Kenaanci si byli vědomi B-žího slibu svému lidu (viz Jozue 2, 9-13), ale městské státy v severním Izraeli ještě nebyly připraveny se podřídit.

Chazorský král Jabín byl pověřen mobilizací armády složené z obyvatel jednotlivých měst. Úspěšně naverboval ohromnou sílu bojovníků, koní a vozů „početnou jako písek na mořském břehu“ (Joz 11,4). Toto vojsko bylo natolik hrozivé, že i když Bůh slíbil, že vydá Izrael do jejich rukou, považoval za nutné Jozuovi připomenout: „Neboj se jich“ (Joz 11,6).

Bitva skončila rozhodujícím vítězstvím Židů. Ve většině případů neměla být infrastruktura dobytých měst určena ke zničení. Místo toho měla být pole, dílny a domy ponechány nedotčené, aby v nich mohly žít děti Izraele. Výjimkou byl Chazor, jediné město, které Jozue vypálil.

Vykopávky totiž odhalily, že to bylo jediné město, které bylo v té době zničeno celé. Při dnešní návštěvě dobře zachovalých ruin paláce krále Jabina je vrstva spáleniště dobře patrná.

Bůh také přikázal Jozuovi, aby zničil vozy a učinil nepoužitelnými pro válku silné válečné koně, které Židé ukořistili.

Proč by Bůh chtěl, aby byli zničeni, místo aby je Izraelité použili v budoucích bitvách?

Podle židovských pramenů Bůh nechtěl, aby Izraelité věřili v sílu svých zbraní, ale aby vložili svou víru v Boha. Jednalo se o nadpřirozenou válku. Kdyby se bitvy vedly podle přirozeného práva, Židé by nemohli zvítězit. Lidé potřebovali vědět, že pokud tuto válku vede Bůh, nebudou pro ně klíčem k vítězství dodatečné zbraně.

Staletí poté, co byl Hazor zničen, jej král Šalomoun na ohořelých troskách znovu vybudoval. Král Šalomoun postavil mnoho opevněných měst, ale ve verši jsou jmenovitě zmíněna tři města: Hazor, Megiddo a Gezer (1 Král 9, 15).

V posledních dvou jmenovaných městech našli vykopávky městské brány, které byly nalezeny pouze ve městech postavených Šalomounem. Archeologové jim říkají „šest komorových bran“.

Proto Jigal Jadin (slavný archeolog, který vykopal Masadu, a také druhý náčelník štábu IDF) při vykopávkách v Hazoru očekával, že najde podobnou bránu, kterou nakonec našel a vykopal.

Město bylo nakonec definitivně zničeno během asyrského dobývání Severního izraelského království.

Dnes je možné impozantní ruiny Hazoru navštívit, ale lidé to dělají jen zřídka.

Pozitivní je, že při průzkumu tohoto pokladu budete pravděpodobně jedni z mála návštěvníků a budete mít toto fascinující místo většinou jen pro sebe!

Nosson Shulman je novinář a licencovaný průvodce v Izraeli, který se specializuje na biblické prohlídky. Aby umožnil turistům zažít Izrael v době království, vytvořil nový hit Israel tour video series, který divákům přibližuje Izrael díky simulaci skutečných prohlídek. Chcete-li si prohlédnout jeho bezplatná videa s náhledy prohlídek, klikněte zde. Chcete-li si prohlédnout ukázkové trasy zájezdů nebo se informovat o možnostech soukromých zájezdů s individuálním plánem při vaší příští cestě do Izraele, klikněte zde.

29.04.2022 06:13 Daniel Žingor215Zdroj: United with Israel

Klíčová slova