Praha Jeruzalém

V předvečer svátku Pesach se v Izraeli shromažďují celé rodinné klany k radostné oslavě na připomínku toho, že je Bůh vyvedl z otroctví v Egyptě…

Autor: Krista Gerloffová, Jeruzalém, 12.3.2021

Průběh slavnostního večera je určen „Hagadou“, která je jakýmsi druhem liturgie. Hagada znamená doslovně příběh. Vypráví se v ní o vyvedení z Egypta pomocí biblických textů, rabínských výkladů, modliteb a písní. Zároveň obsahuje instrukce k symbolickému jednání, které příběh ilustruje. Názornost hraje důležitou roli, protože jde o to, aby byly s mocným jednáním Božím v historii židovského lidu seznámeny děti. Nakolik se celá Hagada dočte a jak přesně se dodrží, záleží samozřejmě na tom, jak je která rodina nábožensky založena nebo věřící.

Židovská tradice dodržovat tento svátek má svůj původ už v nařízeních Božích skrze Mojžíše na hoře Sinaj. Nejstarší písemné svědectví o existenci Hagady je přes tisíc let staré. Jedná se o rukopis, který se našel mezi dalšími židovskými spisy ve staré synagoze Ben Ezra v Káhiře. Protože žili Židé roztroušení po celém světě, vznikly v průběhu staletí nespočetné verze Hagad, od nádherně vymalovaných rukopisů až po ilustrované knížky. Nejstarší známé tištěné verze pocházejí ze Španělska z Guadalajary z roku 1482 a z Prahy z roku 1526.

Téměř na konci Hagady, která je dnes běžně k dostání, se nachází píseň, jejíž autor je jako u většiny těchto textů neznámý. Proto se mluví o lidové písni. Jedná se o naučnou písničku s čísly od jedné do třinácti. Nejde v ní ovšem o to, aby se děti naučily počítat, ale o to, aby se seznámily s důležitým obsahem. Písnička je velmi oblíbená nejen mezi ortodoxními Židy, ale i v sekulární společnosti. Objevila se například i v populárním vysílání pro děti, kde vystupuje anglicky mluvící mimozemšťan.

Nemá žádný název a začíná stejně jako první píseň v Hagadě otázkou: „Kdo ví jedno?“ Použité sloveso se vlastně musí do češtiny přeložit dvěma výrazy: „Kdo ví a zná jedno?“ Nebo ještě lépe „jednoho?“ Pochopíme to okamžitě, když známe zpívanou odpověď: „Jedno vím a jednoho znám: našeho jediného Boha, který je v nebi i na zemi.“

Každá sloka začíná další otázkou podle následujícího čísla. Po té, co se na otázku odpoví, opakují se všechny předešlé sloky jako v písni „Když jsem já sloužil…“ Tempo se neustále zrychluje. Jedná se vlastně o dialog. Protože každá sloka začíná otázkou „Kdo ví…“, vzniká dojem, že je každý účastník slavnosti tázán a může se přihlásit. Odpověď přichází vždy v první osobě, jako by se někdo přihlásil a zvolal: „Já to vím!“ U čísla dvě tedy zazní odpověď: „Já to vím: Dvě jsou desky úmluvy.“ Po jediném Bohu tedy přichází na řadu slovo, které dal Bůh Izraelitům na kamenných deskách hoře Sinaj.

Následuje historie a příslušnost k židovskému lidu. Kdo zná odpověď, ví, že tři jsou patriarchové Izraele – Abraham, Izák a Jákob, a čtyři jeho pramatky – Sára, Rebeka, Ráchel a Lea. S pětkou se dostáváme k pěti knihám Mojžíšovým. Přičemž nejde jen o to, kdo o nich ví, ale o to, kdo je zná. Pak přichází na řadu rabínské učení. Neboť šest částí má Mišna, písemná sbírka ústní tradice rabínských výroků z prvních dvou století n. l.

Sedmička nás vede do všedního života, ale zároveň i ke stvoření a Stvořiteli, neboť sedm dní má týden. Osmého dne je obřezán novorozený židovský chlapec a tím přijat do smlouvy s Abrahamem. Po devíti měsících se narodí dítě. Že se děvet měsíců těhotenství dostalo do pesachové liturgie ukazuje, jak důležité je v judaizmu přivádět děti na svět. Desítkou se dostáváme k desateru Božích přikázání a i u čísla jedenáct zůstáváme v Tóře: Kdo zná příběh, kde se Josefovi zdálo o jedenácti hvězdách?

U dvanáctky znalce Bible hned napadne dvanáct kmenů Izraele. A třináctka podle rabínského učení reprezentuje třináct vlastností Božího milosrdenství zjevených v Písmu, například když se Hospodin zjevil Mojžíšovi na hoře Sinaj (Exodus 13,6-7). Zároveň je třináct číselná hodnota číslice jeden „echad“, čímž se zase dostáváme na začátek – k jednomu a jedinému Bohu.

Ať je svátek 27. března i přes pandemii radostný

14.03.2021 05:47 Krista Gerloffová232Zdroj: Redakce Israel.cz

Klíčová slova

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho tedy se svými přáteli! Případně děkujeme za Vaši štědrost…
Další možnosti najdete na stránce podpořte nás.

150 Kč
350 Kč
1500 Kč
Jiná částka