Praha Jeruzalém

Neutěšený obrázek státního vzdělávacího systému se ukázal při zveřejnění výsledků izraelských studentů v mezinárodních zkouškách. Zatímco hebrejsky mluvící studenti dosáhli 11. místa v testech gramotnosti, arabsky mluvící studenti dosáhli pouze na 40. místo.
Dr. Khaled Abu Asa, šéf Institutu pro vzdělávání a výzkum (Masar) pro Ynet řekl, že výsledky arabského sektoru by byly ještě daleko horší, pokud by se nepodvádělo a k výsledkům nepřipočítávalo ještě 20%.
Podle Abu Asy, který je také členem Vyššího arabského monitorovacího výboru, je rozdíl mezi arabskými a židovskými studenty způsobem propastí, která tu vždy byla a které se během let zvětšuje.

Na dotaz, proč je podvádění na školách daleko běžnější právě v arabském sektoru odpověděl, že arabské školy to dělají proto, že jsou pod velkým tlakem ze strany společnosti, aby měly dobré výsledky. Tento tlak je prý i vyšší než na jiných školách. Navíc se prý oslabuje postavení učitele jak v očích společnosti, tak i v očích žáků.
Abu Asa navrhuje pár kroků ke zlepšení situace. „Peníze jsou důležité, ale člověk musí vědět jak využít zdroje inteligentním způsobem. Musí být provedeno seriózní zkoumání, aby se zjistilo, jaká přesně populace potřebuje investice. Slabé populace mohou být lokalizovány, stejně tak i ty v menších kmunitách. Jsou tu lidé, kteří volají po pozitivní diskriminaci a já říkám, že před tím musí být nejprve rovnocenné zacházení.“

30.11.2007 00:00 11