Praha Jeruzalém

Celá tradice novoročního svátku Roš hašana se vyvinula z přikázání: „Prvního dne sedmého měsíce budete mít slavnost odpočinutí s pamětným vytrubováním a svatým shromážděním. Nebudete vykonávat žádnou všední práci, ale přinesete Hospodinu ohnivou oběť.“ (3.Mj 23,24-25)

Autor: Krista Gerloffová, Jeruzalém, Israel, 17.9.2019

Ke každému židovskému svátku se váží určitá požehnání, modlitby, pozdravy a přání, pokrmy a písně. Před svátkem Nového roku – Roš hašana – si lidé v Izraeli všude přejí dobrý rok: u pokladny v supermarketu, v autodílně, na rozloučenou po setkání s někým známým. Podle situace se přání ještě doplňuje. Například po rodičovském sdružení ve škole – začátek školního roku spadá přibližně do stejného období – popřejí pedagogové rodičům i žákům dobrý a úspěšný anebo dobrý a plodný rok. Lidé si také vzájemně přejí dobrý a požehnaný rok.

Slovo „dobrý“ hebrejsky „tov“, znamená víc než v mnoha jiných jazycích. Je to biblický výraz, který se objevuje hned několikrát na začátku ve zprávě o stvoření. V Bibli se toto přídavné jméno nestupňuje. Nenajdeme tam ani výraz lepší ani nejlepší. Když se například Elkána snaží potěšit svou bezdětnou manželku, říká: „Chano, proč pláčeš? Proč nejíš? Proč jsi tak ztrápená? Což já pro tebe nejsem tov než deset synů?“ (1. Samuelova 1,8) Frustrovaný Jonáš, kterému je za těžko akceptovat Boží zacházení s Ninive, naříká: „Nyní, Hospodine, vezmi si prosím můj život. Tov moje smrt než můj život. (Jonáš 4,3) A žalmista vyznává: „Tvé milosrdenství je tov než život…“ (Žalm 63,4)

Přesto najdeme právě ve zprávě o stvoření vystupňování výrazem „velmi dobré“. Tímto „velmi dobré“ ohodnotil Stvořitel šestého dne svou kreativní činnost a dovedl jí k dokonalosti požehnáním sedmému dni – dni odpočinku. Dopřál si přestávku po dobře nebo–li perfektně vykonané práci. Podle židovské tradice je právě šestý den stvoření tímto počátkem Nového roku. V novoročních modlitbách je Bůh oslavován jako Stvořitel a Král celého světa.

Ze všech přání nejvíce je ovšem slyšet přání dobrého a sladkého roku. Rabbi Shraga Simons se ptá, proč se připojuje přání sladkého roku. Protože to, co je pro nás dobré, nemusí být vždy příjemné nebo hezké. Dodnes je v židovství známa myšlenka, kterou apoštol Pavel v Listu Římanům doslova formuloval takto: „Víme, že těm, kdo milují Boha, všecko dohromady působí k dobrému, těm, kdo jsou povoláni podle jeho rozhodnutí.“ (Ř 8,28)

Takže je to vlastně jako v písničce dnes už legendární skladatelky a textařky Naomi Šemer: Možná, že tento rok bude dobrý, možná, že zazpíváme haleluja, protože to vlastně záleží na nás.

Roš hašana patří ke svátkům měsíce tišre společně se Dnem smíření a Svátkem stánků. Nikdo se nepozastavuje nad tím, že nový rok začíná sedmého měsíce. Svátky připomínající Boží činy v cyklu židovského roku ukazují, že nový počátek není jen jeden. I stromy mají v Izraeli svůj Nový rok na konci období dešťů, když zase začnou vyrážet.

O Novém roku, ke koci parného a prašného léta, kdy se už dny začínají zkracovat, a po ránu se objevuje osvěžující rosa, jakoby příroda chytila druhý dech. Je to konec zemědělské sezony a zároveň začátek nové. Podruhé vykvetou růže, jak se o tom zpívá v jedné známé izraelské písničce: „na roš hašana vykvetla šošana.“

20.09.2019 04:27 Krista Gerloffová279Zdroj: Redakce Israel.cz

Klíčová slova

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho tedy se svými přáteli! Případně děkujeme za Vaši štědrost…
Další možnosti najdete na stránce podpořte nás.

150 Kč
350 Kč
1500 Kč
Jiná částka